Motivasi Berniaga

bertindak-mengikut-sasaran-1024x817

1 Asal : Saya takde duit nak berniaga.
✔Ubah : Sebab saya tiada duit lah saya mesti berniaga.
.
2. Asal : Saya mana ada bakat berniaga.
✔Ubah : Saya mesti cari seseorang untuk belajar berniaga.
.
3. Asal : Keluarga saya mana ada berniaga.
✔Ubah : Saya mesti jadi contoh kepada keluarga saya untuk berniaga.
.
4. Asal : Saya mana ada masa berniaga. Selalu sibuk.
✔Ubah : Saya mesti belajar urus masa. 24 jam cukup jika bijak uruskan masa.
.
5. Asal : Saya takut gagal, tak laku dan malu.
✔Ubah : Apa yang saya dapat jika saya takut & malu? Tak dapat apa pun. Buat & adjust je.
.
6. Asal : Saya takut sombong bila kaya.
✔Ubah : Ramai juga orang miskin yang sombong. Saya kaya saya tidak menyusahkan sesiapa. Saya boleh bantu orang yang memerlukan.
.
7. Asal : Saya banyak hutang.
✔Ubah : Sebab banyak hutang lah saya mesti berjaya dalam bisnes. Keuntungan bisnes boleh bayar hutang dengan lebih cepat.
.
8. Asal : Saya belum bersedia. Ilmu & pengalaman tiada.
✔Ubah : Saya mesti bertindak sekarang. Ilmu & pengalaman pasti ada sepanjang saya berniaga.
.
9. Asal : Kalau saya kaya & berjaya, saya takut kahwin dua, tiga atau empat.
✔Ubah : Ramai juga orang miskin yang kahwin lebih dari satu. Saya mesti fokus untuk dalam bidang bisnes.
.
10. Asal : Bila masa sesuai untuk bermula?
✔Ubah : Sekarang masa sesuai untuk bermula. Ya. Sekarang! Bukan esok.
.

Continue reading

Cipta Kerja Sendiri

Zaman sekarang memang zaman mencabar. Kalau adik-adik lepas je dapat scrol dan dipanggil bekerja dengan position idaman hati yang betul-betul line belajar masa dekat “U” tu silalah sujud syukur yer. Bukan semua bertuah macam adik. Berapa ramai yang masih menganggur. Dan berapa ramai yang terpaksa bekerja luar bidang masa belajar. Terpaksalah hadap aje yer dak. Alamatnye kalau memilih kerja memang sampai bila2 pon la tak dapat kerja.

15319083_1377586418942787_6437828424010456428_n

Continue reading

Online Business Trend Masakini

“Atuk borek, cucu rintik” Ini peribahasa Ayen gubah untuk bersesuaian dengan cerita kali ini. Arwah atuk Ayen adalah seorang peniaga. Selepas perang dunia kedua atuk memang memilih untuk berniaga secara kecil-kecilan untuk menyara keluarga. Atuk berniaga barang basah macam ikan, sayur, ayam, daging. Waktu tu masih belum dapat tapak di pasar keramat. Jadi Atuk bawa barang berniaga naik moto roda tiga round satu kampung. Mama selalu cerita Atuk orangnya sangat jujur. Berniaga untungnya bukan banyak, tapi cukup makan pakai sekeluarga saja. Untung ribu2 jauh sekali. Tapi Atuk orangnya kuat semangat. Tak pernah putus asa. Walau perniagaannya kecil-kecilan tak pernah dia merungut duit tak cukup. Itu hebatnya kalau orang kuat iman dan berpegang teguh dengan rezeki allah.

business

Continue reading