11 Cara Mudah Kembali Slim Selepas Bersalin

Hari-hari bila berdiri depan cermin tak tahu nak rasa apa. Nak menangis ada. Nak gelak ada. Siapa yang tak risau bila dulunya berpinggang kerengga tapi kini saiz pinggang anak gajah. Itu baru cerita part pinggang, peha pula tak firm dah 😦 . Ade je lelemak terlebih siap selulit  eeuwww.

Masalah negara bagi wanita untuk kurus selepas bersalin.

Masalah negara bagi wanita untuk kurus selepas bersalin.

β€œAduh…sejak ada baby, mana ada masa hendak pergi ikut aktivti zumba.” Tentu itu yang bermain di fikiran ibu semua. Siapa kata ibu beranak kecil tidak boleh bersenam dan hot semula? Tapi usaha kene double. No pain, no gain right?!

Ini adalah 11 cara mudah berikut boleh membantu mommies kembali langsing selepas bersalin.

1- Menyusukan bayi

Menyusukan baby cara mudah untuk lansing

Menyusukan baby cara mudah untuk lansing

Menyusukan anak dengan susu ibu secara eksklusif sejak melahirkan anak hingga berusia dua tahun merupakan cara terpantas dan termudah untuk ibu menguruskan badan! IniΒ kerana menyusukan bayi menggunakan antara 200 hingga 500 kalori setiap hari.

MommiesΒ juga dapat menikmati banyak kelebihan dengan menyusukan anak di antaranya kita dapat memberikan makanan yang berkhasiat untuk anak, masa menyusu adalah ‘bonding time’ yang paling berharga antara ibu dan anak dan yang paling ‘best’ sekali, menyusu anak boleh membuatkan Mommies kekal langsing!

2-Menguruskan keperluan bayi

Menguruskan baby bukan mudah kadang berpeluh seharian melayan mereka

Menguruskan baby bukan mudah kadang berpeluh seharian melayan mereka

Bukan mudah ya untuk menguruskan keperluan seorang bayi. Seharian menguruskan keperluan bayi mula dari memandikan bayi, mengganti lampin, menyusukan , mengajak bayi bermain cukup membuatkan seorang ibu keletihan.Β  Mudah untuk menurunkan berat badan jika mommies boleh menguruskan bayi 100 peratus tanpa bantuan orang lain. Ia merupakan senaman paling murah dan mudah.

3-Turun naik tangga

naik1

Senaman naik turun tangga boleh membantu mommies semua membentuk kembali peha yang menggeleber

Jika mommies menetap di rumah yang mempunyai tangga, mommies sangat bertuah!Β  Aktiviti di rumah yang memerlukan mommies kerap turun naik tangga sebenarnya membantu mommies membakar lemak tanpa disedari. Jadi, jangan risau jika mommies tidak punya waktu khusus untuk melakukan senaman. Naik turun tangga sudah memadai sebagai senaman ringan harian mommies semua.

4-Senaman di bilik tidur

senaman ringan boleh dipraktikkan di dalam bilik

senaman ringan boleh dipraktikkan di dalam bilik

Kalau bayi tengah tidur lena, gunakan kesempatan itu untuk melakukan sedikit senaman. Sambil mommies memantau anak yang tidur di dalam bilik, apa kata buat senaman ringan. Senaman seperti tekan tubi atau “plank” untuk membantu mengempiskan perut.

5-Bermain dengan bayi

Bermian dengan baby bukan saja boleh mengeratkan bonding antara mommies dan baby

Bermain dengan baby bukan saja dapat mengelaurkan peluh malah boleh mengeratkan bonding antara mommies dan baby.

Kalau bayi mommies asyik nak berkepit sahaja, apa kata ajak dia sekali buat senaman. Aktiviti bermain bersama seperti meletakkan bayi di atas kaki ketika mommies membuat latih tubi bukan sahaja membuatkan dia ketawa keseronokkan. Malahan mommies juga dapat mengeluarkan peluh. Tetapi ini hanya sesuai untuk bayi yang berusia lima bulan ke atas ya mommies!

6-Berenang

Dapat berenang di hari yang panas [pn syiok

Dapat berenang di hari yang panas pon syiok

Jika anda tinggal di apartment yang menyediakan kemudahan kolam renang, ambil peluang untuk melakukan senaman renang. Rutin berenang boleh membantu mengembalikan bentuk badan anda. Sebaiknya,Β  ajak sekali suami supaya di boleh menjaga si kecil sementara anda memberi fokus kepada berenang. Rutin berenang bisa membantu mengembalikan bentuk tubuhmu.

7-Senaman lantai pelvik

Salah satu posisi senaman lantai pelvik

Salah satu posisi senaman lantai pelvik

Senaman ini boleh dilakukan pada bila-bila masa iaitu ketika sedang makan, mencuci, menguruskan bayi atau mandi. Jika rajin membuat senaman lantai pelvik, ia boleh menguatkan otot-otot sekitar vagina sekaligus menghindarkan masalah kekerapan buang air kecil.

8-Senaman mengikut video

Senaman mengikut video dah jadi trend sekarang. Cari saja di Youtube banyak pilihan buat mommies.

Senaman mengikut video dah jadi trend sekarang. Cari saja di Youtube banyak pilihan buat mommies.

Kini dengan adanya teknologi internet semua boleh dilakukan tanpa perlu keluar dari rumah. Jadi, tiada lagi alasan tidak cukup masa hendak bersenam. Cari sahaja video senaman di Youtube dan anda boleh mengikut langkah senaman tersebut bila-bila masa sahaja.

9-Jurulatih peribadi

senaman2

Senaman dengan ada tunjuk ajar jurulatih akan buat mommies lebih fokus untuk capai target. Tapi perbelanjaannya bukan murah. Jika ada budget apa salahnya.

Bagi mommies yang punya bajet lebih, tak salah jika hendak melantik jurulatih peribadi di pelbagai gim yang menawarkan khidmat tersebut. Sudah pasti mommies mampu mencapai impian mendapatkan kembali bentuk badan menawan.

10-Membuat kerja rumah

house-chores

Membuat kerja rumah juga mampu membakar lemak. Rumah kemas badan pun langsing bestnye!

Rasanya langkah ini memang wajib dilakukan oleh semua wanita. Tanpa anda sedari, rutin membuat kerja rumah merupakan senaman yang bagus. Menyapu dan mengemop lantai,Β  menyidai pakaian, memasak, merupakan senaman mudah yang dapat membakar kalori badan anda.

11-Pengambilan Supplement

Pengambilan supplement juga dapat membantu mommies dalam mendapatkan kembali berat badan yang diidamkan. Malah dengan pengambilan yang betul mampu memudahkan proses penurunan berat badan dengan cara yang sihat. Shaklee juga menawarkan Set Slim yang sudah terbukti berkesan dan selamat untuk digunakan. Set Slim Shaklee terbahagi kepada 3 fungsi utama iaitu Detoks, Pembakaran Lemak dan Membina Otot. Produk yang terkandung di dalam Set Slim Shaklee adalah Herblax/Afalfa berfungsi untuk detoks; Lecithin/OmegaGuard berfungsi untuk membakar lemak dan ESP/Chinch berfungsi untuk membina otot.

Detox/Buang :: Buang semua lemak, kolestrol dan toksik yang sudah lama "bersarang" dalam badan dengan Herb-Lax atau Alfalfa.

Detox/Buang :: Buang semua lemak, kolestrol dan toksik yang sudah lama “bersarang” dalam badan dengan Herb-Lax atau Alfalfa.

bakarlemak

Bakar Lemak ::Bak kata Abang Kevin Zahri pengambilan vitamin yang betul boleh membantu pembakaran lemak dalam badan seterusnya mendapat “figure” idaman mommies. Shaklee menawarkan 2 produk hebat – Lecithin dan Omega Guard yang mana dapat membantu mommies mencapai target berat badan ideal anda.

Bina Otot::ESP dan Cinch dapat membantu anda dalam membina otot yang mantap dan mengelakkan kulit menggeleber. Bila dah kurus kadang-kadang kita mempunyai masalah kulit menggeleber jadi mengambilan Protein yang betul dapat mengelakkan diri anda dari masalah ini

Bina Otot::ESP dan Cinch dapat membantu anda dalam membina otot yang mantap dan mengelakkan kulit menggeleber. Bila dah kurus kadang-kadang kita mempunyai masalah kulit menggeleber jadi mengambilan Protein yang betul dapat mengelakkan diri anda dari masalah ini

Ibu-ibu jangan lupa ikuti tips-tips yang saya kongsikan ini ya? ^_^ Jom kembali cantik dan langsing selepas bersalin.

Mahukan konsultasi dan tempahan Set Slim Shaklee boleh hubungi Ayen. ❀

Fadzrin Zainal (017-2071981)
Pengedar Shaklee KLCC, Keramat AU, Setiawangsa dan Wangsa Maju

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s